Hilde Ubben combineerde aan het conservatorium van Maastricht de opleidingen piano en schoolmuziek. Verder volgde ze aan het Tilburgse conservatorium de opleiding koordirectie. Later vulde ze dit nog aan met diverse cursussen op het vlak van koordirectie, onder meer bij Ton Braas en Marc Versteeg, verbonden aan de Stichting Samenwerkende Nederlandse Korenorganisaties.

Haar beroepsactiviteiten startte Hilde in de harmonie- en fanfarewereld. In de loop der jaren ging haar aandacht meer en meer uit naar koren. Momenteel kan Hilde bogen op ruim 25 jaar ervaring als dirigente van zeer uiteenlopende verenigingen: mannen-, dames- en gemengde koren van alle leeftijden, zowel op het gebied van kerkelijke als profane muziek. Momenteel is zij als dirigente ook actief bij het Budels gemengd koor, de VokaLadies uit Waldfeucht (D), mannenkoor Cäcilia uit Waldfeucht (D) en Meriko Vocaal uit Meterik. Koren waarbij, naast het zingen, het theatrale aspect heel belangrijk is. 

Behalve met het leiden van koren houdt Hilde zich ook bezig met pianoles geven. Meerdere jaren was zij verbonden aan de muziekscholen van het Belgische Kinrooi en het Duitse Geilenkirchen. Momenteel is ze als pianodocente verbonden aan de International Youth Association op de NATO basis in Geilenkirchen. Daarnaast begeleidt ze regelmatig (solo)zangers en verleent ze medewerking als pianobegeleidster tijdens solistenconcoursen. Van haar docent Marc Versteeg leerde Hilde dat een dirigent niet alleen twee armen nodig heeft om te dirigeren, maar dat het gebruiken van je gezicht veel belangrijker is. Koordirectie draait niet puur om techniek. Een juiste mimiek geeft een extra dimensie waarmee je muziek pas echt kunt beleven.

Hildes motto is heel eenvoudig: zingen is gezond. Als pianist heb je een instrument nodig om muziek tot uitdrukking te laten komen. Zingen doe je echter van binnenuit: je stem bevindt zich in je lichaam en daar moet je het mee doen. Door je eigen uitstraling breng je je liefde voor de muziek die je vertolkt naar buiten. En wat is mooier dan dat…?